Inloggen

×

Nieuws

Blwerb: De kunst van het afvallen

Over amper twee weken staat de eerste wedstrijd van het seizoen voor de deur: de Winterwedstrijden in Delft. Voor de eerstejaars is dit de eerste serieuze krachtmeting op het water. Geen sparretjes meer, niet meer gissen naar hoe goed je bent; het echte werk gaat beginnen. Dat betekent voor de lichte roeiers op Skøll natuurlijk nog iets extra’s. Wekenlang dat kilootje extra tolereren is er niet meer bij. De (afval)race kan beginnen.
(Door: Tim Kortlever)

Gewichtsklassen, je kunt er meer tegenkomen in de sportwereld. Zo zijn er ook judoka’s, boksers en gewichtheffers die op een paar stukjes fruit de dag doorkomen om nog net hun streefgewicht te halen. In die zin speelt er ook wel een extra wedstrijdelement mee bij de lichte sporters: de strijd tegen de weegschaal. Ik kan het me moeilijk inprenten hoe kut het is om ’s ochtends met een slaperige kop 73,6 op je weegschaal af te lezen, om vervolgens seconden later te beseffen dat je het ontbijt vandaag kan overslaan.

Maar als je dan te zwaar bent, dan val je toch gewoon even wat af? Dat is makkelijker gezegd dan gedaan; omdat er ook nog een prestatie wordt verwacht dienen de roeiers bij voorkeur niet als Afrikaanse hongerkindjes aan de start te verschijnen. Daarom wordt er al weken van tevoren een strak gewichtsregime gehandhaafd. ‘Ik mag het hele jaar geen pindakaas meer’, vertelt David Zomerdijk van EJL. ‘Ook de panini’s die ik met mijn dubbelzijdige grill kan maken zijn uit den boze. Gelukkig kan ik de grill wel gebruiken om kip te grillen. Met 2 gram vet is dat het ideale voedsel voor lichte pikken. En de Brinta werkt ook wel goed, omdat je door de smaak automatisch minder gaat eten.’ Het afvalschema bij EJL is zo strak, dat er in grammen wordt gewerkt: ‘Nog 500 gram afvallen in twee weken, dat moet wel makkelijk lukken!’

En als je de nacht voor de wedstrijd toch iets te dik blijkt te zijn, dan heeft coach Stephan van Gorp de oplossing: ‘Er zijn nog wel enkele trucs om in korte tijd wat gewicht kwijt te raken. Zo kan je uren voor de weging in een regenpak wat gaan fietsen of hardlopen om eens flink te zweten. Maar wat ik ook wel eens deed was een warm bad de avond voor de wedstrijd. Door te zweten kun je aardig wat gewicht kwijtraken. Als dat geen zoden aan de dijk zet kan je altijd nog bij je vriendin in bed kruipen, dan verlies je ook veel vocht.’ Dit lijkt echter niet onder te doen voor de prestatie van lichte roeiers: ‘Na de weging drink je het allemaal weer bij, dus van uitdroging tijdens de wedstrijd is niet veel sprake.’

Dat lichte roeiers ondanks hun draconische afvalregime hard kunnen roeien is maar al te vaak bewezen. Er zijn voorbeelden te over op Skøll. Maar ook in het buitenland, waar de Deen Henrik Stephansen onlangs nog met 5:56,7 een nieuw wereldrecord voor lichtgewichten vestigde op de ergometer – een tijd waar de meeste zware mannen jaloers op kunnen zijn.

Misschien daarom verdienen lichte roeiers wat meer respect. Continu zijn ze aan het balanceren tussen een lichte vorm van anorexia en zoveel mogelijk spieren. Dus als je deze week wat magere heren in een regenpak ziet spinnen, of hun zoutloze pannenkoek met kiwi ziet eten als lunch, moedig ze dan even aan.

Reacties (0)

Geef een reactie