Inloggen

×

Nieuws

Fotograferen langs de Amstel: Een interview met Merijn Soeters

Vanaf aankomend weekend zal er op de Amstel niet alleen worden gestreden om de snelste tijd en de minste kilometers op de teller, maar ook tussen de fanatieke fotografen die onze helden voor eeuwig op het toneel zetten. Tijdens de Heineken Roeivierkamp en de Head of the River Amstel staat fotograferend Nederland naast de Amstel klaar om de mooiste fotos te maken. Maar hoe doe je dit eigenlijk? De PaparazCie ging de barre tocht naar de west-side aan en schakelde de hulp van Merijn Soeters in om de ins en outs van roeifotografie te weten te komen. Door Julia Groenveld en Merlijn van der Molen (PaparazCie), onder redactie van Samuel Nijhuis (Blwerb)

© Merijn Soeters – www.merijnsoeters.com

 

Onlangs was er ook een interview van de Blwerb met Merijn Soeters naar aanleiding van zijn boek: Tien jaar langs het water. We vroegen ons af hoe dit is afgelopen?
Het boek heeft ontzettend goed uitgepakt. Ik heb vele mooie en positieve reacties gehad, die overal vandaan kwamen, van junioren, studenten, tot ouders van roeiers. Ik verwacht het dit jaar nog uit te verkopen! Er zijn nog steeds boeken over*.  Het boek is een verzameling aan mooie foto’s die niet slechts mooie foto’s zijn, maar het gevoel en de sfeer van roeien en wedstrijden vastlegt: het winnen, het verliezen, de weging, de spanning, alles draagt bij aan de sfeer. Misschien maak ik nog een boek, maar dan vanaf het begin.

 

Je bent begonnen met fotograferen omdat je de wedstrijden in je bestuursjaar zo saai vond en bestempelde dit als de ideale studentenbaan. Is het nog steeds lucratief om als student de fotografie wereld in te stappen, zeker in de huidige wereld waarin de telefoonlenzen steeds beter worden?
Ik zou het zeker aan iedereen willen aanraden! Iedereen met een gevoel voor marketing, die flexibel is en goed kan meedenken met de klant, kan het maken. Het onderscheid ligt namelijk niet in de kwaliteit van de fotografie, maar juist in de flexibiliteit, servicegerichtheid en de eigenschap om het gevoel te kunnen vastleggen waar een bedrijf naar op zoek is. Als student ben je natuurlijk super flexibel en kun je alle tijd tot de deadline benutten om het juiste product af te leveren. Je opdrachtgever de zorg ontnemen is wat hij nodig heeft en niet alleen een mooi plaatje.

“Het zijn niet alleen mooie foto’s, maar ook het gevoel en de sfeer”

Ik ben begonnen met een Nikon D80, een instapmodel met twee goedkope sigma lenzen en nu heb ik een heel arsenaal aan materiaal. De foto’s konden vroeger ook nog niet op facebook en werden dus in kranten en tijdschriften gepubliceerd of aan je muur gehangen. Dit is in de huidige tijd moeilijk want door de opkomst van meer fotografen, commissies en social media is het moeilijk om jouw foto’s uniek te houden. Je moet dus zelf met een verhaal komen om je te onderscheiden van de rest! Doorzettingsvermogen is daarom heel belangrijk, er zijn weinig mensen die dit volhouden tot hun pensioen. Je moet enthousiast zijn en zelf initiatief nemen om dingen te doen, anders kom je er niet.

 

Ja dat klopt, de concurrentie is tegenwoordig heel groot. Hoe bereid je dit dan voor, in aanloop naar een wedstrijd, neem de aankomende Amstel wedstrijden?
De concurrentie is aan de ene kant spannend, maar het houdt je ook scherp, het motiveert mij om iets origineels te maken, iets unieks. In het begin zat ik continu op hetzelfde plekje aan de Amstel, maar na tien jaar fotograferen zoek je wel wat variatie. Soms is dit zo uitgebreid dat ik een vliegtuig huur om vanuit de lucht te fotograferen, andere keren zit ik achter een muur en fotografeer ik slechts een deel van de ploeg. Dat maakt het interessanter!

 

Hoe kijk je dan tegen deze wedstrijden aan?
De wedstrijden op de Amstel zijn ontzettend gaaf, eigenlijk heroïsch! Ik vind het jammer dat ik ze zelf nooit heb geroeid want ze zijn groot, maar hier en daar zijn het ook wel een beetje boerenkoolwedstrijden hoor! Ik heb ook wel eens voor de wedstrijdorganisatie zelf gefotografeerd, dan weet je dat er een aantal dingen in ieder geval op beeld moeten staan. Maar het wordt vanzelf saai  om elke keer iedere ploeg die langs komt te fotograferen. Nu ga ik meer op zoek naar een verhaal rondom deze wedstrijden.

 

Zijn er dingen waar je specifiek naar op zoek gaat? 
De achtergrond van de foto is het belangrijkst, deze maakt of breekt je foto. Je foto moet in ieder geval recht zijn en daarom kies je een verticale lijn in je achtergrond. Als maatstaf hiervoor kun je bijvoorbeeld naar de dolpennen kijken, deze staan vrijwel altijd verticaal. De regel van de Gulden Snede is dat alle beweging, de ogen, etc. op deze lijn moeten zitten, anders zit het niet lekker voor je brein. Een schilderij hang je ook niet scheef aan de muur, ondanks dat je het dan wel nog goed kan zien. Daarom moet je ook niet in een bocht gaan zitten, dan liggen boten standaard scheef. Als ik moet kiezen tussen het riet van de Amstel of de Berlagebrug, dan kies ik voor de laatste. En om eerlijk te zijn, geen enkele (roei-) foto die wordt gepubliceerd is onbewerkt. Ik kan echt niet recht fotograferen, daarom is de nabewerking ook zo belangrijk.

 

Nu we het dan toch over nabewerking hebben, hoe kun je dit het beste aanpakken en hoe selecteer je?
De workflow is heel belangrijk en daarom werkt het programma Lightroom zo geweldig. Dit programma is er echt voor gemaakt, Photoshop is meer voor effect bewerking zoals retoucheren. Ik schiet mijn foto’s altijd in RAW en vaak te donker, dan kan je het altijd aanpassen.
In Lightroom selecteer ik de foto’s die ik in ieder geval niet wil hebben. Verder deduceer ik dan tot een selectie die ik diezelfde avond nog wil publiceren. Deze selectie bewerkt ik dan op contrast en belichting.

 

“Een schilderij hang je ook niet scheef aan de muur”

 

© Merijn Soeters – www.merijnsoeters.com

Bij een wedstrijd zoals de Heineken zijn mijn foto’s dan ongeveer rond middernacht online. Let er ook op dat je echt geen twintig foto’s van dezelfde ploeg nodig hebt. Het is beter om een mooie en unieke foto te hebben die veel geliked wordt, dan een serie foto’s die allemaal maar 1 like hebben. Eigenlijk moet je al een plan hebben van wat je wilt doen, zodat je alle foto’s die gelukt zijn direct herkent.

Dus eigenlijk een soort wedstrijdplan om foto’s te maken?
Ja inderdaad. Maak een duidelijk plan en zorg dat je weet wat je wilt fotograferen. Dit kan alles zijn wat maar langs komt, of juist iets specifieks. In commissies ben je vaak met meerdere mensen, dus dan kun je diverse dingen doen. Bepaal ook wat je wilt zien op je foto’s en wanneer je foto’s zijn gelukt. Het is natuurlijk lastig om nieuwe dingen te bedenken, veel dingen komen terug want de mogelijkheden zijn niet eindeloos. Dingen die ik doe, zijn soms ook al gedaan. Trends zijn trends, ook in de roeiwereld, maar anders vliegen we straks met z’n vijven boven de Varsity.

 

Wat zijn dan goede plekken langs de Amstel?
Bedenk vooral dat, als commissie zijnde, er wel foto’s nodig zijn van ploegen, maar dat het niet zinvol is om met z’n zessen op hetzelfde vlotje te gaan zitten. Zorg dan in ieder geval dat je daar met twee verschillende lenzen zit om toch unieke foto’s te krijgen.
Leuke plekken om te zitten tijdens de Heineken en de Head zijn natuurlijk de bruggen, maar ook midden in het parcours. Ik zit vaak bij de voet van de Berlagebrug, maar vorig jaar heb ik ook hele mooie foto’s genomen bij de Rozenoord. En vergeet ook niet om stuurtjes te fotograferen, dit gebeurt naar mijn idee eigenlijk te weinig! Voorgestuurde viertjes kun je bijvoorbeeld fotograferen vanaf de Utrechtsebrug.

 

Hoe zorg je eigenlijk dat je warm blijft tijdens deze wedstrijden, zodat je niet vastvriest aan je vlotje?
Heel veel laagjes aan thermo’s en thermosflessen met warme thee. Tussen de blokken door haal ik vaak chocomel, koffie of soep, want warm blijf je van binnen. Het vervelendst is dat uiteindelijk je handen het gewoon begeven. Zorg dus dat je wel goede handschoenen hebt die warm genoeg zijn om je vingers niet te bevriezen, maar waarmee je wel foto’s kan blijven maken. Ik heb wel eens een foto gemist omdat ik mijn handen niet meer kon bewegen.
Ik zorg ook dat ik altijd een stuk karton of iets dergelijks meeneem als ik onder de brug ga zitten, het is hier namelijk vaak vochtig. Op dat karton zit je niet alleen droog, maar het is ook een stuk warmer. Bij lange wedstrijden zoals de Winterwedstrijden en de Head zet ik wel eens mijn auto achterstevoren langs de oever neer en dan fotografeer ik vanuit de achterbak. Het is zelfs een keer voorgekomen dat ik een tentje had opgezet in de regen waaruit ik ging fotograferen.**

 

“Anders vliegen we straks met z’n vijven boven de Varsity”

 

De Head wordt dit jaar in omgekeerde vaarrichting gevaren, ga je daarom ook anders naar deze wedstrijd kijken?
Dat is een goede vraag, daar heb ik nog niet heel erg over nagedacht, al heb ik een artikel hierover geschreven voor het blad Roei!. Er zijn een aantal dingen waarom het niet leuk is, het wordt namelijk min of meer dezelfde race als de lange afstand van de Heineken. Waarbij het ook gaat om dezelfde ploegen. Dit geeft je wel meer vrijheid, omdat je zeker op een van deze twee dagen dan echt totaal iets anders kan gaan doen. Wat interessant wordt is de chaos bij de start, hier is het een doorgaande cirkel van oproeiende en startende ploegen.
Ook ik moet hier over nadenken: waar komen ze echt dicht langs je? Soms huur ik ook wel een bootje, dan zit je er echt dicht op. Wat echt gaaf kan worden is dan de finish, waar alles bij elkaar komt! Een ander voordeel van de wissel is dat je het parcours anders in kaart kan brengen.

 

Hoe doe je dat eigenlijk met het licht? Stel de zon staat fel aan de hemel en schijnt volop het water, wat doe je dan?
Hiervoor kun je ploegen gebruiken die je toch niet nodig hebt. Ik heb klanten waarvoor ik foto’s moet maken die degelijk zijn en duidelijk herkenbaar. Als fotograaf moet je alle soorten licht juist kunnen gebruiken. Als je sterk licht van één kant hebt, kun je hier misschien juist gave dingen mee doen waardoor je een heel contrastrijke foto krijgt. Deze foto’s worden soms bijna zwart-wit. Het lastigst zijn juist de dagen dan de luchten grijs en grauw zijn. Dan moet je juist met andere dingen gaan spelen, zoals bewegingen.  
Wat echt gaaf is om te doen bij de Heineken is dan een foto waarin je met een extreem trage sluitertijd, van 1/40 of 1/50, een gezicht volgt, waardoor je foto daar scherp wordt en de rest eromheen juist vaag en onscherp. Zulke foto’s kunnen echt heel gaaf uitpakken, al lukt dit vaker niet dan wel hoor, ook bij mij. Maar als je dan die ene foto hebt, dan is het wel supergaaf!

 

Oke, als afsluiter, heb je nog dingen die je kwijt wilt?
Ja ik denk dat je als conclusie uit dit verhaal wel kan opmaken dat een plan en een verhaal heel belangrijk zijn. Je moet weten wat je fotografeert en waarom. Vaak wil je zo dicht mogelijk bij het water zijn om zo dicht mogelijk bij die boten te komen.
Je kunt mensen groter maken dan ze zijn, door zo laag mogelijk te fotograferen. Veel foto’s zijn ook wel mazzel hoor, maar gooi weg wat niet goed genoeg is. Je moet wel kritisch blijven op je eigen werk. Niemand weet toch dat die foto’s bestaan, dus weggooien is dan ook niet zonde.
Verder kan ik je aanraden dat je niet moet gaan fotograferen met de automatische of de sportstand. Juist de manual functie biedt je zo veel meer en bovendien hebben de echte professionele camera’s deze standen niet. Ik zou zeker in aperture of shutter priority schieten, je krijgt namelijk de beste foto’s door het heft in eigen hand te nemen. Ga dus met je fotocamera spelen, met het diafragma, met de sluitertijd, etc. Dat is de enige manier om beter te worden.

© Merijn Soeters – www.merijnsoeters.com

© Merijn Soeters – www.merijnsoeters.com

Wil jij ook alle trips en tricks van Merijn uitproberen dit seizoen?  Mail dan naar paparazcie@skoll.nl of spreek een van ons aan!  

*je kan het boek hier bestellen: https://skoll.nl/shop/product/roeifotografieboek-merijn-soeters-tien-jaar-langs-het-water/ )

**Wil je meer tips om warm te blijven? Dan weten de stuurtjes vast wel raad. Schiet deze kleine mensen eens aan voor handige tips.

Reacties (0)

Geef een reactie

<      April      >

<      Mei      >

<      Juni      >

woensdag 06/06/18

Ringvaart

zaterdag 30/06/18

KHB

<      Juli      >

zondag 01/07/18

KHB

A.A.S.R. Skøll