Inloggen

×

Roeien / Coachen / RIT coachen

Om te helpen bij het klaarstomen van de nieuwe ritters voor de onderlinghe en de lentebokaal wil de Instruccie de RIT-coaches graag helpen door per training een extra focuspunt te geven. Jullie als coaches zijn natuurlijk vrij in de manier waarop jullie coachen, maar wij raden aan om er op te letten dat de door ons gegeven puntjes in ieder geval aan bod komen.

Het doel van de Instruccie is om jullie zo veel mogelijk te helpen bij het coachen, dus stuur gerust een mail naar instruccieskoll@gmail.com bij eventuele vragen.

 

WEEK 1:

Hopelijk zijn in de eerste week de basishaal, klapjes en strijkjes duidelijk geworden, dan kan er vanaf de tweede week gewerkt worden aan specifieke punten van de roeihaal.

TIP: plan een baksessie voor elke training om nieuwe puntjes al duidelijk te hebben voordat ze het water op gaan.

 

WEEK 2 – Training 1: Eerste Stop

Doel:
De boot op gang brengen en gelijkheid

Middel:
Eerste stop: Een kleine pauze direct na de uitpik

Uitvoering: (zie afbeelding)
Let erop dat de roeiers in de eerste stop met hun schouders achter het bankje zitten, maar ook weer niet te veel achterover gaan liggen achterin. Ze mogen nog aardig rechtop zitten. Let op het sterk zitten: borst een beetje naar voren en een rechte rug. De handen bevinden zich iets onder het middenrif, met het blad uit het water. Als de oefening goed wordt uitgevoerd zal de boot doorlopen, terwijl de bladen boven het water zweven.

Oefening:
Probeer na een tijdje in eerste stop geroeid te hebben, een aantal halen ongedraaid blad te roeien in doorgaande haal. Hier is een goede eerste stop erg belangrijk voor. Kijk, na eerst wat te oefenen, of het lukt om uiteindelijk 20 halen achter elkaar ongedraaid blad te roeien. Het is niet erg als het niet meteen lukt, het oefenen zelf is net zo belangrijk!

 

WEEK 2 – Training 2: Derde Stop

Doel:
Gelijkheid en balans

Middel:
Derde stop: Een kleine pauze nadat vanuit de eerste stop de armen gestrekt zijn en de rug ingebogen is.

Uitvoering: (zie afbeelding)
Let erop dat de roeiers vanuit eerste stop eerst hun armen strekken en vervolgens hun rug vanuit hun bekken naar voren kantelen. Je mag best rek voelen op je hamstrings! Belangrijk is om rechtop te blijven zitten en de rug recht te houden, net als in de eerste stop.

Oefening:
Let erop dat iedereen gelijk van 1e stop naar 3e stop beweegt en hier op het zelfde moment aankomt. Dit is niet alleen belangrijk tijdens het oefenen van de derde stop, maar ook in doorgaande haal. Laat de roeiers zo goed mogelijk naar de persoon voor hen kijken en diegene nadoen. Hiervoor is het noodzakelijk dat ze dus niet opzij kijken naar hun blad, maar recht vooruit!

<      April      >

<      Mei      >

<      Juni      >

woensdag 06/06/18

Ringvaart

zaterdag 30/06/18

KHB

<      Juli      >

zondag 01/07/18

KHB

A.A.S.R. Skøll